Skip to content

Valg af webshop platform

Lad mig fortælle en lille historie om hvordan jeg overhovedet kom til at beskæftige mig med Shopify

Jeg bevæger mig normalt ikke indenfor webshops eller e-commerce, da mit primære arbejdsområde er lidt “tungere” virksomheds systemer. Ved lidt af en tilfældighed blev jeg dog projektleder for en stor eksisterende webshop som ønskede at skifte platform. Den daværende platform kunne simpelthen ikke håndtere mængden af besøgende og backend, hvor ordrene skulle håndteres, gik ofte ned pga. overbelastning.

Vi afdækkede kravene til det nye system, såsom antal produkter/sider, forventet antal besøgende/ordre, antal medarbejdere der skulle bruge systemet, rapportering, SEO, osv. Herefter kontaktede vi flere store web bureauer og bad dem komme med forslag til platform og et tilbud på etablering. Efter adskillige møder med to af disse, stod vi tilbage med to primære forslag, Magento og Drupal Ecommerce. Deres tilbud på at etablere den nye webshop lå i området mellem 750.000 og 1 million kroner og efterfølgende udvikling ville koste 1000 kr/timen ex moms.
Personligt var jeg ikke overrasket og tilbudene var egentlig heller ikke urimelige, men ikke desto mindre, en ret stor udskrivning for en lille webshop der var blevet stor.

Vi gik tilbage til tegnebordet og begyndte at undersøge andre alternativer. Vi fik kontakt til en anden webshop ejer, af en pæn størrelse, som netop havde været igennem en lignende process og selv endte med Shopify. Efter en demonstration af hans webshop og hans arbejdsgang, var vi klar til at give det et forsøg. Vi oprettede hurtigt en gratis prøve shop og i løbet af kort tid havde jeg etableret en velfungerende shop som kunden kunne prøve af. Herfra gik det stærkt!

Shopify har allerede en lang række fede themes man kan tilkøbe med et enkelt klik, men da kunden ønskede et meget specifikt look og funktionalitet besluttede vi os at starte fra bunden. Vi fandt lynhurtigt en veletableret Shopify Ekspert her, som gav et tilbud på at lave hele webshoppen for en brøkdel af den pris vi havde fået på Magento og Drupal.
Shopify har helt sikkert mangler, men mange af dem kan klares ved at installere en app fra deres App Store. Et udvalg af disse fuldførte webshoppen og den nye shop var i luften blot 3 måneder efter vi besluttede os for Shopify.
Det var sommeren 2014 og kunden er fortsat glad og meget tilfreds med Shopify.

Det var min lille anekdote, som måske kan hjælpe andre der står i en lignende situation. Små, såvel som store webshops bør tage et alvorligt kig på Shopify som platform. De er fortsat i rivende udvikling og tæller over 150.000 aktive shops worldwide (per november 2015).

Shopify har selv samlet en række udtalelser fra shops der har skiftet fra andre platforme her. Den er naturligvis farvet, men rammer alligevel ret godt.

Og her en lille kort reklame video der viser hvor hurtigt der er at komme igang.